Tłumaczenie zaświadczenia to tłumaczenie najczęściej dokumentu urzędowego, który wydawany jest przez organ administracji publicznej w celu stwierdzenia określonych faktów lub przedstawienia stanu prawnego. Zaświadczenia wydawane są w trybie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego. Zasady wydawania zaświadczeń definiuje Dział VII ww. kodeksu obejmujący artykuły od 217 do 220 kpa.
W Lingua Nova wykonujemy tłumaczenia wszystkich rodzajów zaświadczeń na wszystkie języki świata w formie tłumaczeń przysięgłych jak i zwykłych. Wycena oraz dostawa przetłumaczonego tekstu jest zawsze bezpłatna. W celu dokonania wyceny należy przesłać dokumenty na adres: tlumaczenia@linguanova.com.pl, lub zadzwonić pod numer 22-584 10 35. Można również wypełnić poniższy formularz:
Tłumaczenie zaświadczenia, które najczęściej są wykonywane przez nasz zespół to:
lekarskie;
niezaleganie z podatkami;
niezaleganie z ZUS;
zaświadczenie o zarobkach;
zaświadczenie o zatrudnieniu;
o przebiegu ubezpieczenia;
ukończenia kursu;
Wybrane rodzaje tłumaczenia zaświadczeń, które będą potrzebne:
Tłumaczenie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach
lub stwierdzające zaległość podatkową, potwierdzającą aktualną sytuację podatkową.
Może być potrzebne do:
- korzystania z procedur uproszczonych w imporcie towarów;
- weryfikacji kredytobiorcy przez bank;
- zawierania umowy leasingowej;
- dokonywania transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości;
- udziału w zamówieniach publicznych, gdy zażąda tego zamawiający.
Tłumaczenie zaświadczenia lekarskiego najczęściej dotyczy zaświadczenia stwierdzającego nasz aktualny stan zdrowia.
Może być potrzebne do:
- stwierdzenia czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby ;
- sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny ;
- pobytu w zakładzie opieki zdrowotnej;
- ustalenia prawa do zasiłków i ich wysokości;
- przekroczenia granicy ? zwłaszcza zaświadczenia o wynikach badań np. na Covid, o których szerzej piszemy tutaj.
Tłumaczenie zaświadczenia o niekaralności jest bardzo często wymagane za granicą, ale także w Polsce. Może być potrzebne do:
- zdobycia pracy w Polsce (jeśli pracodawca jest np. obcokrajowcem) lub za granicami naszego kraju;
- uzyskania koncesji na obrót paliwami;
- uzyskania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów;
- otrzymania wizy lub obywatelstwa;
- zdobycia pozwolenia na broń;
- brania udziału w postępowaniach przetargowych.
Więcej informacji o zaświadczeniu o niekaralności znajdziesz tutaj
Tłumaczenie o wysokości zarobków przyda się sytuacjach życiowych, w których musimy wykazać, że jesteśmy zatrudnieni i jaką kwotę wynagrodzenia otrzymujemy.
Może być potrzebne przy:
- kupowaniu towarów na raty i może pomóc udowodnić, że kupujący będzie terminowo spłacać pożyczkę;
- zapisywaniu dziecka do przedszkola;
- dofinansowywaniu do kursu;
- ubieganiu się o alimenty.
Wydawanie zaświadczeń do tłumaczenia
Kodeks postępowania administracyjnego definiuje, w jaki sposób powinny być wydawane zaświadczenia.
I tak zaświadczenie wydaje się w następujących okolicznościach:
- na żądanie osób , które ubiegają się o potwierdzenie określonych faktów lub stanu prawnego (art. 217 § 1 kpa),
- jeżeli potwierdzenie faktów lub stanu prawnego:
- jest wymagane przepisami (art. 217 § 2 pkt 1),
- jest niezbędne ze względu na interes prawny (art. 217 § 2 pkt 2 kpa),
- wydawane zaświadczenie powinno być wydane w terminie nie dłuższym niż 7 dni (art. 217 § 3 kpa),
- odmowa wydania zaświadczenia powinna następować w drodze postanowienia.
- organ, przed wydaniem zaświadczenia, może przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające (art. 218 § 2 kpa).
- organ nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli (art. 220 § 1 kpa):
- znane są one organowi z urzędu;
- możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie:
- posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych,
- rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
- wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
- przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).